Szkolny Konkurs Recytatorski
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Popowie
oraz Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Bocheniu
zapraszają do udziału
w Szkolnym Konkursie Recytatorskim Poezji
Główne cele konkursu:
-
Rozwijanie recytatorskich uzdolnień młodzieży.
-
Zainspirowanie uczniów do poszukiwania nowatorskich interpretacji poezji i prozy.
-
Upowszechnianie kultury żywego słowa.
-
Wzbogacenie słownictwa poprzez obcowanie z pięknym językiem literackim.
Osoby koordynujące:
Marlena Kardas
Aneta Cytryńska-Boczek
Beata Żbikowska-Lis
Adresaci konkursu: uczniowie klasy VII oraz II i III gimnazjum
Zasady uczestnictwa
-
Uczestnicy przygotowują do prezentacji 1 utwór literacki (poezję lub fragment prozy) polskich autorów.
-
Czas recytacji nie powinien przekroczyć 5 minut.
-
Występ uczestników konkursu oceni jury w składzie:
Grażyna Sobieszek – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Popowie
Anna Niekraś – nauczyciel w Szkole Podstawowej w Popowie
Anna Kaczuba – pracownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Bocheniu
Jury dokona oceny prezentacji według następujących kryteriów:
-
dobór materiału (dostosowanie tekstu do wieku i możliwości recytatora),
-
interpretacja tekstu,
-
kultura słowa,
-
ogólny wyraz artystyczny.
Termin zgłoszenia chęci udziału w konkursie: 23 maja 2018 roku.
Niedozwolona jest nadmierna gestykulacja, rekwizyty, podkład muzyczny.
Dla uczestników konkursu przewidziane są nagrody i poczęstunek.
Konkurs odbędzie się 30 maja 2018 r. o godzinie 8.30 w siedzibie naszej szkoły.
Spośród osób występujących zostanie wybranych troje uczniów, którzy w czerwcu 2018 r.
będą reprezentowali naszą szkołę w Powiatowym Konkursie Recytatorskim.
Kryteria oceny recytacji
Dobór repertuaru
-
Dopasowanie tekstu do wieku i możliwości recytatora.
-
Oryginalność wyboru (tekst mało znany, szczególnej wartości).
-
Tekst umożliwiający uczniowi zaprezentowanie wszystkich jego walorów głosowych.
Dykcja
-
Staranna wymowa, zgodna z zasadami kultury słowa, niezacieranie końcowych cząstek wyrazów.
-
Prawidłowa artykulacja głosek (bez seplenienia).
-
Właściwe akcentowanie wyrazów (zwłaszcza osobowych form czasowników).
-
Panowanie nad oddechem, swoboda wypowiedzi.
Interpretacja
-
Modulowanie głosem.
-
Właściwe akcentowanie ważnych treści utworu (intonacja frazy i zdania).
-
Respektowanie znaków interpunkcyjnych.
-
Stosowanie pauzy zgodnie z intencją autora lub przyjętą interpretacją.
-
Właściwe tempo wygłaszania tekstu.
-
Bezbłędne opanowanie pamięciowe.
-
Oryginalność występu recytatora (odczucia i wrażenia słuchaczy).
-
Skupienie się na słowie, nie na nadmiernym ruchu scenicznym.